A Renault 1977-ben debütált az Angol Nagydíjon csapatként a Forma-1-ben. Turbó motorokkal léptek színre, ami akkoriban nagy újdonság volt, később azonban általánossá vált. Az öt versenyén egyetlen pilótája, Jean-Pierre Jabouille négyszer kiesett, egyszer nem kvalifikálta magát.
Egy évvel később azonban az Amerikai Nagydíjon már megszerezte első pontjait. 1979-ben Jabouille mellett René Arnoux Dijonban, a hazai francia Nagydíjon a Renault első győzelmét ünnepelte.
A McLarenhez átigazolt Alain Prost érkezése 1981-ben nagy lendületet adott a csapatnak. A két évben a Renault a konstruktőri világbajnokságban mind a kétszer harmadik, Prost második lett.
Miután Prost visszament a McLaren-hez, a csapatot folyamatos gyengülés jellemezte. Két pilótája, Derek Warwick és Patrick Tambay 1984-ben és 1985-ben alig néhány dobogós helyet szerzett. 1985 végén a Renault visszavonult, mint csapat a Forma-1-ből.
A Renault 1983 óta szállít motorokat a Forma 1-es csapatoknak. Kezdetben a Lotusnak szállított, egy évvel később a Ligier is ezeket a motorokat alkalmazta autóiban.
A háromszoros világbajnok Ayrton Senna az 1985-ös Portugál Nagydíjon az első győzelme mellett a Renault motorok első dobogós helyét szerezte meg. 1985-ben a franciák, miután csapatuk visszavonult, csak a motorokra tudtak koncentráltak. 1986-ban a Tyrell csapat is Renault partnere lett.
Négy év után visszavonultak egy időre a motorgyártásból. 1989-ben újra visszatért, és ezúttal a Williams-nek szállította az erőforrásokat.
A Williams 1992-ben, 1993-ban és 1995-től 1997-ig megnyerte az egyéni és a konstruktőri világbajnokságokat is. A Williams mellett a Ligiernek is partnere volt 1992 és 1994 között, és a Benettonnak 1995-től 1997-ig. Végül ismét visszavonult a Forma-1-ből.
A motorbeszállításának a vége után a Renault csapatként tért vissza a száguldó cirkuszba. 2001-ben felvásárolták a Benetton-t, az egykori csapatfőnöke pedig 2002-ben, Flavio Briatore a Renault F1 Team vezetője lett.
A két versenyző Jenson Button és Jarno Trulli lett. A tesztpilótai állást Fernando Alonso töltötte be. Miután 2003-ban Button-t elbocsátották (amit sokan bíráltak), Alonso-t ültették be a helyére.
Alonso 2003-as magyarországi és Trulli 2004-es monacói győzelme után a Renault megnyerte a 2005-ös konstruktőri vb-t, és Fernando Alonso lett a világbajnok. Ekkor azonban már Alonso csapattársa Giancarlo Fisichella volt.
2006-ban szintén világbajnok lett a csapat, ismét Fernandóval, aki az év vége felé szoros csatát vívott a hétszeres világbajnok Michael Schumacher-rel.
2007-ben Alonso elhagyta az istállót, mely visszaesett a McLaren, a Ferrari és a BMW Sauber után a középmezőnybe. Alonso helyére Heikki Kovalainen, a csapat korábbi tesztpilótája érkezett. A 2007-es évet a csapat végül a McLaren kizárása után a 51 ponttal a harmadik helyen fejezte be.
2008-ra Fernando Alonso ismét visszatért a francia gárdához, a kétszeres világbajnok ezúttal is egy újoncot kapott márkatársul, ezúttal a háromszoros világbajnok Nelson Piquet fiát, Nelshino Piquet-t. Alonso szerencsés ausztráliai 4. helye ellenére már az első versenyek után nyilvánvalóvá vált, hogy a csapat 2008-as konstrukciója nem versenyképes az élcsapatokkal, de még a 2007-es teljesítményétől is elmarad.t A Bahraini Nagydíjat követő kollektív Formula–1-es teszten számos változtatást hajtottak végre az autón. A motor fölé egy látványosan hátranyúló légterelő elemet építettek, amitől a stabilitás javulását várták. A Spanyol Nagydíjon érezhetően gyorsabbak voltak az autók. Alonso hazai közönség előtt a 2. helyre kvalifikálta magát az időmérő edzésen kevés üzemanyaggal, de motorhiba miatt kiesett. A Kanadai Nagydíjon a Renault mindkét versenyzője pontszerző helyen autózott, Alonso akár dobogós is lehetett volna, de végül mindketten kiestek műszaki hiba miatt.
Franciaországban a csapat hazai versenyére új fejlesztésekkel érkezett a Renault. Alonso a 3. helyről indulva visszacsúszott, amikor a korai első boxkiállása után nagy forgalomba került. Alonso nem sokkal a leintés előtt a 7. helyen autózott, amikor az egyik lekörözött Force India versenyző miatt lecsúszott a versenyívről, és a közvetlenül mögötte autózó csapattársa megelőzte. Piquet először szerzett pontot és végzett Alonso előtt a szezonban. Németországban Piquet szerencsés boxtaktikával második, Alonso csak a tizenegyedik lett.
A szezon végefelé a csapat egyre versenyképesebb lett. Alonso negyedik lett Belgiumban, majd Olaszországban is. Szingapúrban a Renault-k csak a 8. sorból rajtolhattak. Alonso első boxkiállásakor Piquet falhoz csapta kocsiját. Kubicát és Rosberget SC-szakasz alatti tankolás miatt, elküldték Stop&Go büntetésre, így a Renault megszerezhette a 2006-os Japán Nagydíj óta első győzelmét, Japánban következett az ismétlés, ezúttal is a körülmények szerencsés összejátszása miatt, de jóval meggyőzőbben Alonso nyert, amit Piquet 4. helye tett értékesebbé. Kínában ismét erős volt a csapat, Alonso a szezonban 5. alkalommal lett a negyedik. A szezonzáró Interlagosban a rajt előtt egy kis eső szerepelt közjátékként. A felszáradó pályán Alonso viszonylag hamar kiment száraz pályás gumikért, aminek egy 2. hely lett az ára, amit a leintésig megtartott. Piquet hazai versenye 2 kanyar erejéig tartott.
A Renault 80 ponttal a 4. helyen végzett a csapatvilágbajnokságban. A pontok nagy részét Alonso szerezte, míg Piquet helyzete egyre bizonytalanabb lett a Renault-nál.
2009-ben a csapat változatlan felállással kezdte az évet. Az új szabályoknak megfelelően épített Renault R29 az első teszteléseken a leglassabbak között volt, a későbbi tesztek során javítottak, de látványosan elmaradtak a legjobb eredményeket produkáló Brawn-októl. Az idénynyitón kisebb csalódást keltve csak a 10. helyről indulhatott, de a versenyen jól küzdve, a kieséseknek is köszönhetően fejött az 5. helyre. A Maláj Nagydíjon Alonso a 9. helyről a 3. helyre jött fel a rajtnál, később megcsúszott és visszaesett a mezőny hátsó részébe, amikor lefújták a monszuneső miatt a versenyt.
A Motorsport Világtanács engedélyezte a Brawn, a Toyota és a Williams által haszált duplafedeles diffúzorok használatát, így a Renault is ennek kifejlesztésére kényszerült. Kínára elkészült egy ideiglenes változata, amellyel Alonso a 2. helyet szerezte meg az időmérőn, a két Red Bull-Renault által közrefogva. A versenyen ismét esett az eső, ami tönkretette a könnyű autóval induló Alonso taktikáját, majd hibázott is, így 9. lett. A bahreini hőségben Alonso folyadék-utánpótlás nélkül versenyzett, 8. lett. A Spanyol Nagydíjra a Renault erre a versenyre kisebb újításokkal készült, de ez nem hozott átütő sikert. Alonso némi szerencsével az 5. helyen végzett hazai szurkolói előtt. Monacói 7. helyével ismét csak Alonso szerzett pontot Piquet-vel ellentétben.
Ezután Isztambulban és Silverstone-ban nem tudtak pontot szerezni, de a Nürburgringen az új fejlesztéseknek köszönhetően Alonso a 7. helyen végzett a leggyorsabb kört magáénak tudva. A Magyar Nagydíjon hosszú idő után ismét pole pozícióból kezdhette Alonso a futamot, de a 12. körben történt kerékcseréje alatt szerelői rosszul rögzítették a jobb első kerekét, az levált így vissza kellett mennie a boxba, majd 3 körrel később műszaki hiba miatt végleg feladta a versenyt. Az FIA eltiltotta a csapatot a következő Európai Nagydíjról, mivel Alonso rosszul rögzített kereke balesetveszélyes volt, de később visszavonta a döntést. A szezonban egyetlen pontot sem szerző Piquet-t a Magydíj Nagydíj után elbocsátották a Renault-tól, a francia Romain Grosjean-t ültették be a brazil helyére.
2009. szeptemberében kiderült, hogy a csapat Piquet balesetével tudatosan befolyásolta a 2008-as Szingapúri Nagydíjat, amelynek köszönhetően Alonso jelentős előnybe került, majd győzni tudott. A csapatfőnök Flavio Briatorét örökre, a technikai igazgató Pat Symonds-t 5 évre tiltották el a Formula–1-től, a Renault új csapatfőnöke ezután Bob Bell lett. A csapat kétéves felfüggesztett eltiltást kapott, névadó szponzora, az ING elhagyta a Renault-t.
2009 év végén erősen kérdésessé vált a Renault jövője a Formula-1-ben. Még mielőtt a francia gyártó kiszállt volna a kategóriából, egy luxemburgi befektető cég 75%-os tulajdonrészt vásárolt a csapatnál.
A Genii Capital vezetésével a Renault komoly fejlődésen ment keresztül. A csapat új főnöke a francia Eric Boullier lett, addig két új pilóta is érkezett a csapathoz. Robert Kubica az F1-ből kiszállt BMW-től, addig az orosz Vitaly Petrov a GP2-es sorozatból érkezett a gárdához.
A vártnak megfelelően a tapasztalt lengyel volt az, aki a Renault F1 Team vezére volt. Az R30-as konstrukció meglepően jól szuperált, és Kubica összesen háromszor (Ausztrália, Monaco, Belgium) állhatott fel a dobogóra. Petrov legjobb eredménye egy ötödik hely volt, amit Oroszország első F1-es pilótája a Magyar Nagydíjon ért el.
A Renault végül 163 ponttal az ötödik helyen zárta a konstruktőrök versenyét. Még 2009 év végén fontos bejelentést tett a Renault. A csapathoz új résztulajdonos érkezett. A Lotus Csoport jelenleg 50%-ot birtokol a gárdánál, akárcsak a Genii Capital, mely korábban a részvények 75%-át tudhatta magáénak. A francia gyártó az összes részvényén túladott, és pillanatnyilag, mint motorszállító és technikai partner van jelen az immáron Lotus Renault GP Team néven futó csapat életében.
A gárda R31-es kódnéven futó autója a Lotus legendás fekete-arany színösszeállításában szerepel 2011-ben.
A Lotus Renault változatlan versenyzői felállással kezdi meg a 2011-es szezont.
2012-től Kimi Räikkönen és Roman Grosjean lesznek a LRGP versenyzői.
|