Hírek ~ : Szabad az út Räikkönen előtt? |
Szabad az út Räikkönen előtt?
motorsportal.hu 2013.06.27. 22:16
Mark Webber F1-től való távozásával ismét mozgásba lendülhet a versenyzői piac: kétség kívül a Red Bull megüresedő ülése lesz a legkapósabb. Jelölt több is van rá, a favorit vélhetően Kimi Räikkönen, de gyors döntésre nem érdemes számítani.
Hosszú évek (2009) óta először a Red Bull is aktívan bekapcsolódik a versenyzőpiac életébe: miután Mark Webber bejelentette, nem hosszabbítja meg év végén lejáró szerződését, és F1-es karrierjét sem, a jelenkor F1-ének egyik legkapósabb ülése marad üresen. Bár Christian Horner csapatfőnök korábban kijelentette, csak nyáron ülnek le tárgyalni az ausztrál versenyzővel, döntés pedig csak a nyári szünetre várható, Webber most elébe ment a dolgoknak, és már Silverstone előtt bejelentette döntését. Bár a korábbi cáfolatok ismeretében úgy tűnik, mintha a csapatot is kissé meglepte volna Webber bejelentése, a visszavonulás eshetőségére már a Red Bull is rég felkészült: a médiában már hetek, hónapok óta keringenek hírek Kimi Räikkönen Red Bullhoz igazolásáról – amiből az érintettek nem is próbáltak titkot csinálni. Korábban Helmut Marko, tanácsadó, Christian Horner, valamint a tulajdonos Dietrich Mateschitz is hízelgően nyilatkozott a finn versenyzőről, mondván, szívesen látnák őt soraikban. De még – a rossz nyelvek szerint „kiváltságos” státusát féltő – Sebastian Vettel is elárulta, szívesen látná barátját a garázs másik végében.
Christian Horner nemrégiben aztán ismét kijelentette a brit sajtónak: „Kimi is egy lehetőség, ha elérhető lesz. Szerencsés helyzetben vagyunk, mivel nagyon sokan szeretnék a Red Bull autóját vezetni.”
2007 bajnoka korábban egyértelműen kifejtette jövőjét befolyásoló legfőbb szempontjait: „Győztes autót akarok. De ki tudja ma megmondani, 2014-ben az új szabályokkal, ki lesz az? Emiatt inkább azt mondanám, olyan környezetre vágyom, ahol emberileg és technikailag is megkapom, amit akarok.”
Talán csak véletlen egybeesés, de Horner a minap éppen arról elmélkedett a Guardiannek, hogy csapatuk ilyen ideális közeget kínál leendő versenyzőik számára: „A Red Bull kiváló környezet mindenki számára. Talán valamivel nyugodtabb, mint a legtöbb gyári csapat. Bármely versenyző élvezné ezt a közeget. A figyelmünk középpontjában az áll, hogy kihozzuk a legtöbbet a csapatból, valamint a versenyzőkből mint sportolókból. Bárhogy is döntünk, a versenyző érdemeit vesszük alapul.”
Räikkönen szempontjából a kérdés csak az: valóban megérné-e váltani? Bár a Lotus korábban éppen instabil anyagi háttere miatt volt hátrányos helyzetben az elmúlt évek sikercsapatával szemben a finn megszerzéséért folytatott harcban, az enstone-iak nemrég jelentős támogatóval, az amerikai-arab-brunei összefogásból létrejött Infinityvel kötöttek egyezséget, amelynek vezetője nemrég kijelentette, új szponzorokkal próbálná felduzzasztani a tavaly rekordveszteséggel záró csapat gazdasági hátterét, továbbá technikai partnerek egész sorával bővítené erőforrásaikat is, hogy aztán az F1 elsőszámú gárdájává fejlesszék az istállót. A Lotus ezt követően éppen ezen a héten jelentette be régi-új együttműködését egy brit technológiai partnerrel.
Miután 2014-től jelentős szabályváltozások jönnek, hiába a Red Bull több éve tartó dominanciája, korántsem vehető biztosra, hogy a motorközpontúvá váló F1-ben is Adrian Newey koncepciója jelenti majd a mércét, a csapat 2009 óta építgetett technikai fölénye pedig lényegében lenullázódik. S bár az F1 kereskedelmi jogaiból származó bevételek, valamint a tulajdonos Dietrich Mateschitz elapaszthatatlannak tűnő tőkéje révén továbbra is az osztrákok tűnnek az egyik legstabilabb lábakon álló istállónak, mi több, jelenlegi motorpartnerüknél, a Renault-nál is kiváltságos státust élvezhetnek, a McLaren idei példáján láthattuk, hogy olykor még ez sem garancia a sikerre: elég egy rossz számítás, egy túlzottan ambiciózus elképzelés, és máris oda egy teljes szezon.
Ilyen tekintetben tehát korántsem magától értetődő, hogy Räikkönennek a lutrit jelentő Lotusszal szemben a Red Bullt kell választania: miután a címvédő alakulat is egyfajta bizonytalanságot jelent, vélhetően döntését az idei év tendenciái és a jövő évi fejlesztések alakulása szerint formálja majd meg.
A csapatváltással kapcsolatban van viszont egy másik tényező is: két világbajnok egy istállón belül általában túl nagy egótöbbletet szokott jelenteni, ami Sebastian Vettel és Mark Webber múltbéli kapcsolatát ismerve állítólag a Red Bull vezetőit is kissé elbizonytalanítja. Räikkönen múltja viszont azt bizonyítja, nem feltétlenül kell aggódni: a finn a McLarennél (Juan-Pablo Montoya) és a Ferrarinál (Felipe Massa) is botrányok nélkül volt képes bajnoki esélyesként végigversenyezni szezonjait vele teljesen egyenrangú partnerek mellett. Ráadásul Sebastian Vettel több ízben utalt arra, hogy kettejük jó viszonya és Räikkönen személyisége ismeretében nem lenne ellenére az új felállás.
Kimi Räikkönen mindazonáltal kényelmes helyzetben van. Mivel a Red Bull már egyértelműsítette, akarja a finnt, kellő idő áll rendelkezésére döntése kiérleléséhez, a csapat megvárja őt. Amennyiben pedig mégis maradna a Lotusnál, az osztrákok még mindig válogathatnak egy sor ideálisnak tűnő második számú versenyző (Daniel Ricciardo, Jean-Eric Vergne) közül.
|