Hírek ~ : Minden gondok ellenszere: Adrian Newey |
Minden gondok ellenszere: Adrian Newey
motorsportal.hu 2012.12.06. 21:50
Sebastian Vettel és a Red Bull sikersztorijának tagadhatatlanul Adrian Newey az egyik kulcsszereplője. A csapat főtervezőjének dolga idén nehezebb volt a korábbinál, mivel az RB8-asból meglehetősen lassan sikerült valódi sikerautót faragni. De végül sikerült, így a Servus TV felvételén egy elégedett főtervező értékelte 2012 Red Bullos kulcspillanatait.
Elsőként például a mindent eldöntő Brazil Nagydíj eseményeire emlékezett vissza, amelynek már a rajtot követő pillanatai kisebbfajta pánikot eredményeztek a csapat garázsában, miután Bruno Senna megforgatta, s alaposan megrongálta Sebastian Vettel autóját.
„Még a garázsban voltunk, amikor ez történt, ezért csak később tudtunk a bokszfalra menni.” – mondja Newey, majd a következmények technikai vonatkozásairól beszél. „Két fő probléma volt. Az egyik a sérült karosszéria miatt elvesztett elszorító erő volt. Ezt nem láttuk a telemetrián, így az első kiállásnál átállítottuk az első szárnyat, hogy az egyensúly a lehető legjobban hátra kerüljön. Ez aerodinamikai szempontból lassította a kocsit.” – utalt a megsérült padlólemez és oldalszekrény negatív hatásaira.
A másik gondot a kipufogó jelentette, ami behorpadt, és csak a csodának köszönhetően nem okozott nagyobb bajt.„Ez ezer fokra melegedett, tehát igen forróra. A fémek, amiket oda építünk, meglehetősen speciálisak, amik súrolják a határt.” – mondja.
Az egyetlen, amit a csapat abban a helyzetben tenni tudott, a motorbeállítások megváltoztatása volt. „Innentől csak reménykedtünk benne, hogy egyben marad a karosszéria. Aztán láttuk, hogy egy darab leválik. Ha ez nagyobb lett volna, talán a fekete-narancs zászlót is lengethették volna, amivel biztonsági okokra hivatkozva kivehettek volna minket a versenyből.”
Végül nem így történt, így a Red Bull a sok nehézség ellenére is jól jött ki a kalandos versenyből. Akárcsak a hullámzó szezonjukból, amelynek első fele koránt sem a várakozásaik szerint alakult. A csapatot ráadásul technikai problémák is hátráltatták, amelyek miatt Vettel a nyár végére komoly lemaradást szedett össze. Valenciában és Monzában is a generátor meghibásodása miatt esett ki a versenyből – előbbi esetben ráadásul biztos futamgyőzelmet bukott el.
„A generátorért a Renault felelős. A Magneti Marelli gyártja, a Renault pedig a motorhoz igazítja. Emiatt nem én vagyok a megfelelő partner ennek megvitatására.” – hárította el Newey a kérdéses probléma hátterét firtató kérdést. Aztán mégis elárult pár részletet. „Ahogy végül kiderült, a generátor golyóscsapágyával volt probléma. Tavaly egyáltalán nem volt emiatt kiesésünk, de idén valahogy előjött. Nagyon sok pontunkba került, és ahogy jelenleg a pontozási rendszer kinéz, ez igazán fájó volt számunkra.”
A franciák Monzát követően aztán visszatértek egy megbízhatóbb verzióhoz, ami megadta az alapot a Red Bull agresszív fejlesztésekkel megkezdett őszi hadjáratához. „Szingapúrban minden új elemet bevetettünk. Egy új orrot, egy vezetőszárnyat, új oldaldobozokat és a dupla DRS-t. Utóbbi csak az időmérőn jelentett előnyt, de a többi mind a kocsi következetesebbé tételét célozta.” – ismerteti a fordulópont technikai hátterét a főtervező.
Ezek Newey szerint sokat segítettek Vettelnek. „Ezek feküdtek Sebastian vezetési stílusának, mivel az autó a kanyarbejáratnál stabilabbá vált tőlük, és ha így van, sokkal többet tud kihozni a kocsiból.”
A német eredményei is igazolták mindezt: sorozatban négy győzelem, négy pole pozíció és a bajnokság megfordítása. Sebastian Vettel innentől kezdve megállíthatatlan volt, s megszerezte zsinórban harmadik bajnoki címét.
|