Hírek ~ : Lotus: A csúcson fejeznénk be a szezont |
Lotus: A csúcson fejeznénk be a szezont
formula.hu 2012.11.20. 20:37
A Lotus F1 Team a szezonzáró Brazil Nagydíjra készül. A csapat szeretné, ha Kimi Räikkönen meg tudná tartani harmadik helyezését és ehhez minden segítséget megadnak a finn pilótának.
Kimi Räikkönen:
Visszatekintve Austinra, milyen gondolataid vannak a versenyről?
Rendben ment, de nem volt könnyű. Rosszul rajtoltam, majd összeértem a Force Indiával a második kanyarnál, így további néhány helyet veszítettem. Ezt követően az autó rendben volt és sikerült néhányakat megelőznöm. A verseny nehéz része akkor következett, amikor felhős lett az idő. Lehűlt a levegő és a gumik nem működtek. Majd kisütött a nap és újra működni kezdtek, így a gumik teljesítményétől függtünk és ez okozta a különbséget. A pályán jó verseny volt és sok előzést történt; számunkra a gumik megfelelő szinten tartása jelentette a problémát.
Izgalmas harcot vívtál Jenson Buttonnal...
Igen, jó volt és élvezem az ilyen típusú versenyzést. Sajnos Jenson utolért, amikor felhős volt az idő és a gumik nem működtek jól, máskülönben jobb harcot vívhattunk volna és talán nem tudott volna megelőzni úgy sem, hogy sokkal újabb abroncsai voltak. Ez így alakult. Szenvedtünk az egész hétvégén az abroncsokkal; a verseny elején a lágyabb keverékkel jó időeredményeket értünk el, de a keményeknél nem volt megfelelő a verseny középső részében a hőmérséklet, majd futam a vége felé feljavultak.
Milyen emlékeid vannak Interlagosból?
Kétségtelen; az volt pályafutásom legnagyszerűbb napja Interlagosban, amikor 2007-ben megnyertem a bajnoki címet, így kedves emlékeim vannak erről a helyről. Összességében jó számomra. 2003 óta minden évben célba értem itt és ötször állhattam dobogóra. Valójában 2003-ban nekem adták a győzelemért járó trófeát, de ezt követően kiderült, csak a második helyen végeztem. Ezen a pályán éltem meg életem néhány legjobb pillanatát és ezt senki nem tudja elvenni tőlem. Ezért az egyik kedvenc helyszínem.
Mi jelenti a pályán a legfőbb kihívást?
Nagyon erős, problémamentes hétvégére van szükséged ahhoz, hogy Sao Paulóban jól teljesíts. Nyilvánvalóan ugyanannyira fontos az időmérő edzésen az első sorba kerülni, mint az, hogy erős csomagod legyen. A motorerő is fontos a hegynek felfelé menet. A leszorítóerő lesz azt hiszem újra a kulcs, de az is fontos, hogy fékezéskor az autó stabil maradjon. Az utolsó kanyart jól kel teljesíteni, mert ez vezet a célegyenesbe.
Hogyan értékeled ezt a pályát?
Szeretem a régi típusú pályákat. Interlagos nem tartozik abba a csoportba, amibe Spa, vagy Suzuka, de kihívást jelent és az óramutató járásával ellentétes haladási irányú, amely eltér a normáltól. A hangulat mindig nagyon jó és nem lehet tudni milyen lesz a verseny, mivel gyakran és gyorsan változik az időjárás.
Nagyszerű úgy elérkezni a visszatérésed utáni 20. futamhoz, hogy még nem estél ki?
Szeretek versenyezni, így jó a lehető legtöbb időt a pályán tölteni; senki nem szereti korábban befejezni a versenyt. Rekordunk mutatja, hogy a csapat megbízható autót épített és hogy tudom, hogyan kell vezetni azt. A szezon utolsó versenye azt jelenti, itt az utolsó esély hosszú ideig kiélvezni az érzést. Ez az, amit a pilóta szeret; felvenni a sisakot és versenyezni. Mindig amikor az autóba ülök szeretnék a győzelemért harcolni és ez most sincs másképpen; szeretnék a csapattal jó eredményt ünnepelni Brazíliában. Ez jó érzéseket adna a téli időszakra és a jövő évre.
Romain Grosjean:
Beszélj Interlagosról; szereted a pályát?
Fantasztikus pálya. Nagyon, nagyon nagyszerű és fekszik vezetési stílusomnak, így nagyon várom. Az E20 nagyon jó lehet itt is és feküdhet a pálya és a körülmények. Legalábbis reméljük.
Van a pályának valamilyen speciális része, amelyet a legjobban szeretsz?
Minden! Érdekes a dimbes-dombos rész. Ha ki kellene emelnem Interlagosból a kedvenc részt, akkor talán azt mondanám az első és az utolsó kanyar; nagyon gyorsak és pilótaként nagyon élvezem őket! Régi stílusú pálya, így nagyon nehéz kiemelni egy elemet; minden nagyon jó.
Az időjárás mindig beszédtéma Brazíliában, a tengerszint feletti magasság komoly tényező; hogyan készülsz a hétvégére?
Őszintén szólva az időjárás és a tengerszint feletti magasság az, amin nem tudunk változtatni és ezért alkalmazkodni kell hozzá. Jól megtervezzük stratégiánkat és célunk, hogy a megfelelő gumit a megfelelő időben tegyük fel. Jó hír, hogy Brazília közelebb van az európai időzónához, így az időeltolódást nem lesz annyira nehéz megszokni, amikor hazatérünk!
Izgalmas versenyt futottál az Egyesült Államokban; egyszerre előzted meg Kimit és Michael Schumachert!
Igen és a nyolc világbajnoki cím van köztünk, nagyon jó érzés volt! Kimi Michael mellé ment a 11-es kanyarnál, majd a kanyar kijárata nem sikerült jól számára, míg nekem igen. Michael jobbra tolta Kimit, így előttem megnyílt a bal oldal. Nem ez volt az év legnehezebb előzése, de jó helyen, jó időben voltam és elmondhatom, az előzés egészen jól nézett ki TV-n. A verseny maga jól sikerült; az autó erős sebességet mutatott, habár egy kicsit bosszantó volt, amikor a Force India mögé beragadtam és a hetedik körben megpördültem.
A sebességváltó csere miatt öt hellyel hátrébb soroltak; mennyire volt ez bosszantó?
Furcsa módon nem voltam csalódott; jól dolgoztunk és sikerült felzárkózni. Ez történt; az időmérő edzésre koncentráltunk és próbáltunk visszatérni arra a szintre, ahol a szezon korábbi szakaszában voltunk... és ez működött.
Úgy gondolod a dolgok másképpen alakultak volna, ha nem pördülsz meg?
Nem pontosan ezt akartuk. Nehéz volt a megpördülés után átmenni a mezőnyön, de tudtam, lehetőség van rá. Jó sebességet mutattunk, de figyelni is kellett az autóra; valamint a gumikra, meg kellett próbálni, hogy ne a felnin érjünk célba! Ez működött és azt hiszem, ismét jó fejlődést értünk el Austinban. Remélhetőleg az időmérő edzésen és a versenyen Brazíliában megfelelő sebességünk lesz.
Nem tűnt úgy, hogy érdekelne, balesetet okozol-e...
Megtanultam, hogy kell megpróbálni elkerülni a lehetséges baleseteket. Mindnyájan versenyzünk a pályán, ez az, amit teszel. Nem akarok hírnévre szert tenni egy baleset miatt és természetesen nem is engedek utat a pályán; minden pozícióért megharcolok. Egy jegyzetet írtam: Nem hagyok nyitva ajtót és figyelek a versenyre.
Eric Boullier, csapatfőnök:
Mit szeretnének elérni Brazíliában, a szezonzárón?
Nyilvánvalóan szeretnénk mindent megtenni, anélkül, hogy elvonnánk a figyelmet a nagyszerű világbajnoki küzdelemről, mely Fernando és Sebastian között zajlik. Ha erős pontot tudunk szerezni és a dobogóért harcolni, az nagyszerű lenne. Habár a konstruktőri bajnokságban ez nem számít, de Kimi még szoros harcot vív az egyéni pontverseny harmadik helyéért, így mindent meg kell tennünk, hogy megtartsa ezt a pozíciót. Célunk az lesz, hogy a csúcson fejezzük be a szezont és ezt a lendületet átvigyük a téli szünetre.
Mit gondol a csapat legutóbbi teljesítményéről?
Az austini eredmény nyilvánvalóan nem volt annyira jó, mint az Abu Dhabi-i, de mindkét autónk pontokat szerzett, így egészen elégedettek voltunk. A verseny első része egy kis elvárásra adott okot, a jobb eredmény elérésére, azonban a futam során másképpen alakult a helyzet. Kisebb problémánk volt Kimi kerékcseréjénél és időt veszítettünk. Romain hibázott Nico Hülkenberg mögött és elveszítette a lehetőséget egy jobb eredmény elérésére, de nagyon erős versenyt futott ezt követően és jól felzárkózott. Végül a Red Bull, McLaren és a Ferrari gyorsabb volt, nem tudtunk tenni semmit. Jó néhány pontot szerezni, valamint tudjuk, jobb teljesítményt is ki lehet hozni az autóból és erős eredmény elérésére képest, így várjuk Brazíliát.
Sikeresnek értékeli a sport amerikai visszatérését?
Azt hiszem, nagyszerű verseny és rendezvény volt; sok rajongó volt a lelátókon és sokan nézték a futamot a világon. A pálya jó versenyre adott lehetőséget, sok előzés történt; a legtöbb alkalommal ebben pilótáink is érdekeltek voltak! Azt hiszem, óriási siker Amerika visszatérése a Formula-1-be, azé az országé, amely fontos a sport kereskedelmi oldaláról. Már várjuk a jövő évi visszatérést.
Brazília mindig kedvenc volt?
Ha néhány évet visszatekintünk, akkor fantasztikus interlagosi versenyekre emlékezhetünk és a rajongók mindig lelkesek. A pálya különleges és mindig valami különlegessel szolgál. Reméljük, valamit tudunk adni a csapat rajongóinak a szezon jó befejezésével.
Hosszú év volt; Abu Dhabi nyilvánvalóan a csúcspont, de milyen évet zárnak?
Az Abu Dhabi-i győzelem nyilvánvalóan csúcspont. Azt kell mondjam, hogy a csapat jó munkát végzett az autóval és folyamatosan pontokért tudtunk versenyezni; sok dobogós helyezést szereztünk, Kimi visszatért és csúcsformát mutatott. Nagyszerű munkát végez az idei évben és biztos vagyok benne, 2013-ban ismét erős versenyző lesz. Ha Kimi ugyanolyan kiegyensúlyozott és erős lesz, amilyen az idei évben és úgy tudjuk kezdeni az évet, ahogy az idei befejeztük, akkor azt hiszem, az egy teljesen más történet lesz. Romain megmutatta, olyan sebességgel rendelkezik,mellyel jó eredményeket lehet elérni a sportban. Még néhány területen csiszolódnia kell, de fantasztikus a visszatérés számára is.
Még jobb lehet a csapat?
Nemcsak pályától függ, hogy tudunk-e fejlődni, a színfalak mögött van néhány pozitívum, amely bíztató és fokozza erőinket. Figyeljenek minket; még jobbak leszünk.
James Allison, műszaki igazgató:
Mi a véleménye Interlagosról?
Ez az a pálya, ahová még több lóerő szükséges. Az autó a célegyenesben egy hosszú hegyre megy fel egy olyan motorral, amely már kifulladt az interlagosi pálya tengerszint feletti magassága miatt. Örülünk, hogy sikerült nagyobb teljesítményt kihozni a Coanda kipufogórendszerből Austinban, ez jó szolgálatot tehet Brazíliában. Habár Interlagos az egyik legrégebbi pálya a naptárban és számtalanszor jártunk már itt, mégis több kihívást jelent a mérnökök és a pilóták számára. A felszín nagyon huplis, de a huplik helye és keménysége évről évre változik. Ez az a pálya, ahol az eső azonnal eleredhet, szó szerint a tiszta égből. A hosszú távú előrejelzés szerint nagy esélye van a komoly esőzésnek.
Az Austinban tanultak fontosak lehetnek Brazíliában?
Miután lehangoló tapasztalatot gyűjtöttünk az austini pálya koszos oldaláról, reméljük, az időmérő edzésen Brazíliában elég szerencsések leszünk ahhoz, hogy a tiszta oldalról indulhassunk! Autónk egészen használható Korea óta, így egy problémamentes időmérő edzéssel és versennyel esélyesek lehetünk arra, hogy dobogós helyezéssel zárjuk az évet.
A rajtrács büntetés nélkül Romain jobb eredményt érhetett volna el?
Ezt nehéz megjósolni, de azt hiszem, akkor talán Fernandónak meg kellett volna dolgoznia a pénzéért és erősebb eredményt ért volna el, mint amilyen végül sikerült.
Összességében hogyan értékeli az első versenyt a Circuit of the Americas pályán?
Habár voltak elemei a versenynek, amely egészen pozitív volt, átlagban be kell ismerjem, szomorú tapasztalat volt. Romain a büntetés miatt hátrébbról kezdhette a versenyt, mint amilyen rajtpozíciót megszerzett, majd a verseny elején elhagyta a pályát, amely elrendezte sorsát. Ezek a problémák valódi csalódást jelentenek, mivel jó sebességgel haladt és nagyon lendületes felzárkózást mutatott be. A pálya koszos oldaláról trükkösen induló Kimi jó munkát végzett és a kerékcsere során Fernando megelőzése volt a cél. Sajnos egy kis probléma történt a kerékcsere során, melyért megfizettünk.
Mit emelne ki az idei évből?
Miközben voltak hullámhegyek és -völgyek, az egész évet nézve egészen pozitív a helyzet. Azt mondom, első csúcspont számomra az ausztrál időmérő edzés volt; megmutattuk mindenkinek, hogy szezon előtti sebességünk hiteles volt és számunkra is kiderült ez. Egy másik csúcspont, amikor először az autó jól teljesített Bahreinben. Ez tényleg fantasztikus volt, habár nem sikerült a dobogó legfelső fokára állni. Végül természetesen azt kell mondjam, hogy az Abu Dhabi-i győzelem óriási volt.
Az idei műszaki fejlesztéseket nézve utólag visszagondolva, a Coanda rendszert hamarabb be kellett volna vetni?
A Coanda kipufogó jobb, mint amit előtte használtunk, de nem voltunk olyan helyzetbe, hogy korábban bevessük. Beépítettük az autóba azonnal, amint erre készen álltunk, olyan volt az elrendezés, amely működött. Nagyszerűbb lett volna, ha ez a pont előbb elérkezik, de nem végeztük rosszul munkánkat.
|