Hírek ~ : Lotus: Tovább csúsztatjuk a DDRS bevezetését |
Lotus: Tovább csúsztatjuk a DDRS bevezetését
formula.hu 2012.10.10. 10:56
A Lotus csapat a 2012-es szezon tizenhatodik versenyére, a Koreai Nagydíjra készül.
Kimi Raikkönen:
A hatodik hely volt az, amire a Japán Nagydíjon számítottál, vagy úgy érezted, sokkal többet is elérhettél volna?
A hatodik helyben bíztunk. Az első körben történt baleseteknél időt veszítettünk és a második kerékcsere során is problémánk volt, így összességében nehéz versenyt teljesítettünk. Sajnos még ezeket a dolgokat leszámítva sem volt meg a sebesség ahhoz, hogy jobbak legyünk. Talán Lewis előtt maradhattunk volna, ha másképpen alakul a helyzet, de valódi esélyünk nem volt az ötödik helynél jobb eredményre.
A rajt őrült volt számodra; hogyan láttad az autóból?
Az első kanyar nagyon szűk volt. A rajt rendben volt és azonnal Fernando bal oldalára kerültem. Továbbra is balra húzott, míg nem hagyott helyet nekem, autójának hátsó kereke hozzáért első vezetőszárnyamhoz. Megsérült az autó és azt hiszem, ő defektet kapott, így nem volt egy nagyszerű rajt, de nem tudtam volna sok mindent másképpen csinálni.
Hogyan lépsz tovább Koreára?
Jó dolog, hogy sikerült pontokat szerezni és a bajnoki cím megszerzése elérhető. Természetesen dolgozni kell, ha szeretnénk az előttünk állókat utolérni, de még öt verseny van hátra és bármi megtörténhet.
Milyen gondolataid vannak az új pályáról?
Soha nem jártam még Koreában, de ez nem jelent semmit. Fiatal korom óta a pályákat nagyon gyorsan meg tudtam tanulni. Ez nem változott.
Hogyan tudod megtanulni az új pályát?
Vezetek rajta. Ismerek néhány pilótát, akik szimulátoron tanulják meg az új pályát, de nálam ez nem így van. Soha nem játszom Playstationön, de nem is töltöttem el sok időt a szimulátoron és ez nem is befolyásolta korábban teljesítményem. Három órás szabadedzés van pénteken és további egy óra gyakorlás a szombati időmérő edzés előtt, így minden pilóta jól meg tudja ismerni a pályát.
Várod azt, hogy egy új országba látogass?
Mindig érdekes új helyszínen versenyezni és örömmel utazom más helyszínekre. Ez jó érzéssel tölt el. Izgalmas először egy helyszínre látogatni és a munka megkezdésével körbesétálni a pályán, minden kanyart leellenőrizni. A TV-ben már láttam a Koreai Nagydíjat, de a pénteki első szabadedzés első köréig várni kell addig, míg a pályát valójában megismerem. Remélhetőleg jó lesz az időjárás és pénteken az időjárás, vagy műszaki problémák miatt nem kell vesztegelni.
Hogyan készülsz a hétvégére?
Ahogyan minden versenyre - célom, hogy a lehető legjobb teljesítményt nyújtsam.
Romain Grosjean:
Először is, mi nem volt jó Suzukában?
Szingapúr óta próbálok nagyon óvatos lenni a rajtnál és nagyon frusztráló, ami Japánban történt. Amikor az első kanyarhoz értünk, láttam, hogy Sergio bal oldalamon van, nem akartam vele ütközni. Nem számítottam rá, hogy ilyen nagy lesz a sebességkülönbség köztem és Mark között az első kanyar féktávján, ütköztünk és ennyi. Hülye hiba volt. Mark a verseny után odajött hozzám és nyilvánvalóan nem volt boldog, de elnézést kértem és túlléptünk az eseten. Leültem és újra átnéztem a dolgokat a csapattal; természetesen van még terület, ahol javulnunk kell. A következő versenyeken ezekre a területekre koncentrálunk.
A versenyt nem sokkal a leintés előtt feladtad - volt valami probléma?
Próbáltunk hosszú utolsó etapot futni, de a gumik nagyon elkoptak. Messze voltunk a pontszerzéstől és egy újabb kerékcsere taktikailag, vagy biztonsági szempontból sem lett volna megoldás, ezért kiálltam.
Milyen pozitívumai vannak a hétvégének?
Az időmérő edzés természetesen kiemelendő, valamint a munka, melyet csapatként együtt elvégeztünk az autó beállításán, mely nem volt a legjobb a hétvége elején. Az időmérő edzésen könnyedén a harmadik etapba jutottunk és az autó még jobb eredményre lett volna képes. Azonban a legkielégítőbb számomra, ahogyan én és a mérnökeim a hétvégén együtt dolgozva még több teljesítményt hoztunk ki az autóból.
A koreai pálya több részre osztható három hosszú egyenesével és a néhány szűk és kanyargós részével; ez megnehezíti az autó beállítását?
Ugyanannyira, mint a többi pályán. Lesznek kanyarok, ahol talán jók leszünk és néhány ahol talán nem leszünk annyira erősek. Tudjuk erősségeinket, valamint gyengeségeinket, így remélhetőleg tudunk ezen javítani Koreában és a szezon vége felé.
Pilótaként hogyan lehet megbirkózni azzal, hogy a beállításoknál kompromisszumot kell kötni?
A kompromisszum nem mindig a legjobb megoldást. A rajtrácson mindenkinek megvan a saját vezetési stílusa - például néhányak a nagyon könnyű autót szeretik nagy sebességnél - így meg kell találni a lehető legjobb megoldást stílusodhoz. Normál esetben egészen jól tudunk ehhez alkalmazkodni és újabb érdekes kihívás lesz.
Mi a véleményed Koreáról, mint országról?
Szöul nagyszerű volt, amikor tavaly ellátogattam oda; elbűvölő kombinációja az ázsiai kultúrának, melybe egy kis európai íz is vegyül. A pálya egészen távoli és nagyon más része Koreának. Természetesen más élmény a többi pályához képest. Jó kihívást jelent és nagyszerű versenyezni a Formula-1 új rajongói előtt.
Szeretsz új országba utazni és új rajongókkal találkozni?
Igen, szeretek utazni és új rajongókkal találkozni. Alig hagytuk el Japánt, ahol a támogatás nagyon nagyszerű volt; még néhány zászlót is alá kellett írnom, amely nagyszerű érzés volt. Koreában a Formula-1 még új, ezért elbűvölő látni a sport növekedését és találkozni új rajongókkal.
Eric Boullier, csapatfőnök:
Mi a véleménye Suzukáról?
Nyilvánvalóan nem az elvárások szerint alakul. Természetesen mindig azt mondom, hogy növelni tudtuk előnyünket a Mercedesszel szemben a konstruktőri bajnokságban, Kimi pedig továbbra is harmadik a pilóták pontversenyében, az időmérő edzésen sebességünk nagyon jó volt... De végül csak nyolc pontot sikerült szerezni a szombati harmadik pozíció után, melyet követően jobbra számítottunk. Lehetőségünk lett volna csökkenteni lemaradásunkat a Ferrarival szemben , de végül nem sikerült. Ez nem ideális.
Mit gondol Romain rajtbalesetéről?
Láthattuk Szingapúrban, miután Romain eltiltása után visszatért, hogy néhány pilóta extra nyomást tett rá a rajtnál. Suzukában Romain kis hibát vétett, elnézte a sebességet Markkal szemben. Leültünk és beszéltünk. Megértettük, mi történt. Azt hiszem, Szingapúrban és Suzukában túlságosan próbált arra koncentrálni, hogy ne okozzon balesetet, amely végül ellentétes hatást váltott ki.
Kiminek nem volt megfelelő sebessége...
Ez igaz, az autó sebessége nem volt annyira jó, mint számítottuk rá és a verseny folyamán ez egyre rosszabb lett. A hetedik helyről indulva nagyobb reményeink voltak, de amikor nem jó a sebességed, akkor nem működik semmi. Nem tudtunk mindent összerakni a sikeresebb versenyért és a további helyek javítása érdekében.
Mi a véleménye a koreai fejlesztésekről?
Mindig, amikor új fejlesztéseket készítesz, abban bízol, a várt módon működnek. A koreai fejlesztések nagy előrelépést jelentenek; ez egy új éra kezdete számunkra. Arra számítunk, működni fognak, de természetesen mindig nehéz feladat megfelelő beállítást találni az autóval, amikor új alkatrészeket értékelsz ki. A DDRS-esünk mutatja, nem érhetsz el javulást, amíg a pályán fel nem méred a fejlesztéseket. Azt kell mondjuk, óvatosan optimisták vagyunk.
Mi a véleménye a csapat lehetőségeiről a világbajnokságban?
Azt hiszem, a bajnokság végének közeledtével egyre nehezebb jó eredményt elérni. Egységben kell maradni, koncentrálni munkánkra és a lehető legtöbb pontot szerezni. Természetesen sokkal kevesebb nyomást kapunk hátulról, mivel az ötödik Mercedeshez képest 104 pont az előnyünk, azonban egyre nehezebb most utolérni a harmadik helyezett Ferrarit. Suzukában 14 pont hátrányunk volt és hat verseny volt hátra, most sokkal nehezebb lesz 24 ponttal többet szerezni a hátralévő öt futamon. Az egyértelmű, mindkét autónkkal pontokat kell szerezni. További teljesítményt kell kihozni továbbá az E20-ból, nem szabad a Ferrari mögött végezni, sokkal inkább előttük.
James Allison, műszaki igazgató:
Milyen új fejlesztések lesznek Koreára?
Más barázdát szántunk a pályán, ami viszonylag egyértelmű, a teljesítményt növelő kipufogón dolgozunk. Az E20 bemutatása óta párhuzamos fejlesztéseket végeztünk szélcsatornánkban a Coanda hatású kipufogóval. Amint láttuk, a Coanda rendszer hatékonysága felülmúlja jelenlegi megoldásunkét, akkor egyértelmű volt, be kell vetni, ez előnyös lehet a szezon utolsó negyedében és tapasztalatot szerezhetünk a jövő évre. Ennek első változatát Koreában próbáljuk ki.
Sok változás szükséges a Coanda rendszerhez?
Nem annyira, mint a 2011-es befúvásos diffúzor esetében. Tavaly kihívást jelentett egy olyan kipufogó beépítése, amely nem gyújtja fel az autót. A Coanda rendszer nem annyira egyenes és kipufogógáz kissé lehűtésre kerül, mielőtt a padlólemez alá kerül, így könnyebb a dolgokat kezelni. Még át kell csoportosítani néhány dolgot, így az új Coke panelt, új kipufogót, az új kipufogó kivezető panelt, néhány tűzálló dolgot a padlólemezen és így tovább. Minden azt mutatja nagyobbacska változás lesz, nem óriási. Könnyebb így kiértékelni.
Hol állnak a dupla DRS egység bevezetésével?
Még nem vagyunk elégedettek a rendszerrel. Nehezebb annál, mint gondoltam a szabadedzésen történő kiértékelés. Legközelebb valószínűleg Abu Dhabiban, a Fiatal Pilóták Tesztjén lesz lehetőség kipróbálni, ahol több időnk lesz szisztematikusan dolgozni.
A csapat többi fejlesztése jól működött - legalábbis az időmérő edzésen - Suzukában?
Egészen örömteli volt, hogy sikerült a fejlesztésekbe életet lehelni, miután Szingapúrban kissé ködös volt a helyzet. Bosszantó, amikor a szélcsatorna szerint valami jó, ám a pályán nem működik, de nagyon könnyű a pályán félrevezető eredményt elérni - ahogy ezt Szingapúrban tettük. A probléma az, hogy a pálya rossz tesztkörnyezetet biztosított. Mindig megkönnyebbülést jelent, amikor második kísérletre látod, a gyári modellezés megfelelő volt.
Volt valami oka annak, hogy nem volt megfelelő versenysebességük Suzukában?
Egy kis sérülést szerzett Kimi autója az első körben történt baleset során és aerodinamikai teljesítményt veszítetünk a verseny során. Megfelelő időmérő edzést teljesítettünk Suzukában, de ha sikeresek szeretnénk lenni a fejlesztéseinkkel, akkor az üldözőboly és köztünk megfelelő távolságnak kell kialakulni.
Aggódik azért, mert a yeongami pálya nem feküdhet az E20-nak?
Egy kicsit olyan ez, mint Németország. A pálya első részében nagyjából egyenesek és gyors kanyarok vannak, míg a második felében lassabb fordulók találhatók. Átlagos pálya, ám az átlagosnál több az előzési lehetőség. Az időjárás talán az ideálisnál hűvösebb lesz, de jó hétvégére számítunk.
|