Vettel beérte Fangiót
formula.hu 2012.10.10. 10:54
Sebastian Vettel a Japán Nagydíjon aratott győzelmével a futamgyőzelmek tekintetében az örökranglistán beérte Juan Manuel Fangiót. A Formula-1 statisztikáinak világába az Autosport újságírója, Michele Merlino merült el.
Sebastian Vettel a Japán Nagydíjon aratott győzelmével közel került a harmadik, zsinórban szerzett világbajnoki címéhez, amivel eddig a Formula-1 történetében csak két pilóta büszkélkedhetett: Michael Schumacher, aki 2000 és 2004 között 5, míg Juan Manuel Fangio 1954 és 1957 között zsinórban 4 bajnoki címet szerzett.
Vettel ráadásul pályafutása 24. győzelmét szerezte Suzukában, amivel beérte Fangiót és feljött az örökranglista 9. helyére. Az egyetlen különbség, hogy a 24 győzelemhez az argentin pilótának 51, míg Vettelnek 96 nagydíjra volt szüksége. Bár ha Vettel Red Bullos eredményeit nézzük, akkor ő 70 futamon 23 győzelmet szerzett, ami azt jelenti, hogy majdnem minden harmadik futamán fel tudott állni a dobogó legmagasabb fokára!
Vettelnek egyébként az idei Japán Nagydíj volt a második olyan futama, ahol megszerezte a pole-t, a leggyorsabb kört és a futamgyőzelmet is, ráadásul az összes kört az élen töltötte, amire eddig csak a tavalyi Indiai Nagydíjon volt képes. Ezzel már a 3. győzelmét aratta Suzukában, ami még nem rekord, mert Schumacher 6-szor is győzni tudott itt, de eddig csak Vettelnek sikerült két suzukai nagydíjat is a rajttól a célig vezetnie (legutóbb 2009-ben volt rá képes).
Az idei szezonban a Szingapúri és a Japán Nagydíjakon aratott győzelmével Vettel lett az első pilóta, aki két egymást követő futamon is nyerni tudott, a győzelem egyébként a 42. dobogója is volt egyben, amivel Damon Hill mellé feljött az örökranglista 17. helyére. Ráadásul Suzukában már zsinórban a negyedik alkalommal indulhatott a pole pozícióból, amivel megelőzi Ayrton Senna 1988 és 1990 között egymást követő három rajtelsőségét és már csak eggyel van elmaradva Michael Schumacher 1998 és 2002 közötti 5 futamos rekordjától.
A futam
• A Magyar Nagydíjat követően a kerékcseréket leszámítva Lewis Hamilton Szingapúri Nagydíjon elszenvedett kieséséig az összes kört a McLaren csapat autói töltötték az élen, ettől kezdve azonban Vettel Red Bullja szelte át mindig a célvonalat az első helyen, mégpedig 90 egymást követő körben.
• Vettel idén az összes kört az élen töltötte a Japán Nagydíjon, ami annak a fényében meglepő, hogy tavaly a Japán Nagydíjon 5 pilóta is volt, aki 10 alkalommal legalább egy kör erejéig vezethette a futamot.
• Felipe Massa a 2010-es Korai Nagydíjat követően, 35 futam után állhatott ismételten fel a dobogóra Suzukában.
• Meglepő, de Massának a suzukai dobogó már a második olyan dobogós eredménye volt ezen a pályán, amikor a csapattársa már nem volt versenyben. Korábban ez 2006-ban történt meg, amikor Schumacher motorja megadta magát, ami akkor Fernando Alonso bajnoki címét jelentette. Massa legutóbbi, 2010-es dobogós helyezése óta 13 pilóta és 7 csapat állhatott fel a dobogóra.
• Massa karrierjében egyébként most fordult elő először, hogy kétszámjegyű rajtpozíciót követően volt képes feljutni a dobogóra. Korábbi legjobbja a 2009-es Német Nagydíj volt, ahol a 8. rajtpozícióból indulva végül a 3. helyen fejezte be a futamot.
• Japánban Kamui Kobayashi az első dobogós eredményének örülhetett, amivel a harmadik japán pilóta lett, aki dobogót szerzett a Formula-1-ben. Az elsőt még 1990-ben, szintén Suzukában Aguri Suzuki szerezte (3. hely), majd Takuma Sato 2004-ben Indianapolisban tudott felállni a dobogó legalacsonyabb fokára.
• Massa és Kobayashi is az első dobogós helyezésüket szerezték az idei szezonban, amire idén így már 13 különböző pilóta volt képes. Ez nem rekord még, hiszen 2009-ben is 13 pilóta állhatott fel a dobogóra, míg ez 2008-ban 14 pilótának sikerült, de ez is messze van az 1982-es rekordtól, amikor is 18 különböző pilóta locsolhatta a pezsgőt a dobogóról a szezon során.
• Kimi Raikkönen 6. helye az egymást követő 12. pontszerzése volt, ami egyéni rekord. De azért azt is érdemes figyelembe vennünk, hogy amikor Kimi 2009 végén elhagyta a Formula-1-et, akkor még csak az első 8 helyezetnek osztottak pontokat.
• Nico Hülkenberg a 7. helyével véget vetett a Force India suzukai kálváriájának. A csapat ugyanis ezen a néven Suzukában még nem tudott pontot szerezni.
• Pastor Maldonado 8. helye azt jelentette, hogy májusi, barcelonai győzelme óta (8 futammal ezelőtt) most először tudott pontot szerezni.
• Alonso 40 pontos előnye a nyári szünetet követően - a két ütközésnek is köszönhetőem, amiben mindkétszer a Lotus csapat autóival találkozott - 4 futam alatt mindössze 4 pontra olvadt.
• A Japán Nagydíjig Nico Rosberg a szezon összes körét teljesítette, most azonban, miután Bruno Senna a 2-es kanyarban kiütötte őt, megszakadt ez a sorozat.
• Rosberg kiesése után, így Raikkönen az egyetlen pilóta, aki a szezon összes körét teljesíteni tudta eddig.
Az időmérő edzés
• A Japán Nagydíjon a Red Bull csapat autói a 2011-es Brazil Nagydíjat követően az idei szezonban első ízben tudták kisajátítani maguknak a rajtrács első sorát. Összehasonlításképpen: ez a Red Bullnak 2011-ben 7-szer sikerült.
• Kimi Raikkönen a suzukai pályán 2004 után (David Coulthard) kapott ki ismét az időmérő edzésen a csapattársától.
• Hamilton a Japán Nagydíjon már az egymást követő 50. futamon tudott bejutni az időmérő edzés Q3-as szakaszába.
• A Mercedesek a Japán Nagydíjon idei legrosszabb edzésteljesítményüket nyújtották, így Rosberg a 13., míg a 10 rajthelyes büntetéssel is sújtott Schumacher csak a 23. helyről várhatta a futam rajtját. A korábbi negatív rekordot a Belga Nagydíj jelentette, ahol Schumacher a 13., míg Rosberg a 17. helyről indulhatott.
• Timo Glock 18. rajtpozíciója a legjobb volt, mióta a 2010-es Brazil Nagydíjon a 17. helyet sikerült megszereznie a Marussiának.
|