Hírek ~ : Ismerjük már Kimit, mint a rossz pénzt..., vagy mégsem? |
Ismerjük már Kimit, mint a rossz pénzt..., vagy mégsem?
motorsportal.hu 2012.01.10. 21:48
A Kimi és a Motorsportok klub írása
Biztos sokan ismerik a történetet a vakokról és az elefántról. Felteszik egy csoport vaknak a kérdést, hogy szerintük milyen az elefánt. Az egyik végigsimítja az orrát, és azt feleli, olyan kígyószerű. A másik megtapogatja a lábát, és azt mondja, "tévedsz, inkább egy oszlophoz hasonlít". A harmadik, negyedik szintén más tapasztalatot szerez. De milyen is valójában az elefánt?
Hasonló helyzetben van a médiafogyasztó, néző, szurkoló, amikor az ismeretlenül is ismerősnek tűnő hírességeket megítéli.
Kevés F1 pilótáról alakult ki olyan sommás, és egyoldalú kép a közvéleményben, mint Kimi Raikkönenről. Utálja a médiát, unalmas, "csak" vezetni tud, lusta és nemtörődöm.
Vannak gyakran ismételt információk, melyek kialakították a Kimi Raikkönenről széles körben kialakult képet. Mások, ha nem is számítanak újdonságnak, de gyakran elfelejtődnek vele kapcsolatban. Formula-1-be való visszatérése alkalmából a teljesség igénye nélkül felelevenítünk néhányat az utóbbiak közül. Nem mintha ezek fontosabbak vagy igazabbak lennének, de a kettő együtt talán közelebb visz minket a valósághoz.
KÖZTUDOTT KIMIRŐL: Utálja a sajtót.
Helsingin Sanomat, 2005.09.10.
Raikkönent valószínűleg már egész hátralévő karrierje alatt piásnak fogják tartani. Mit érez ő maga ezzel kapcsolatban?
“A karrierem kezdetén csalódást keltett bennem, ahogy a lapokban írtak rólam. Ez azóta sem változott, de nem engedem, hogy mindez megváltoztassa az életem. Még ha van is bennük valami igazság, a céljuk elsősorban eladni a lapokat. Nem számít, mi van a poharamban, mindenki eleve azt feltételezi, hogy alkoholt iszom. Jópárszor voltam úgy éjszakai szórakozóhelyen, hogy rendesen viselkedtem. Másnap reggel mégis az jelent meg, hogy kidobtak innen vagy onnan. Sokan megsértődnek, ha nem adok autogramot, és ismernek embereket, akik efféle sztorikat írnak.“
SportWeek, 2007. 03. 17.
- Mi teszi próbára a türelmedet?
KR: „Hülye kérdések egy interjún?”
- Milyen érzés a sebesség?
KR: „Szeretem a sebességet mindennel: autóval, havon, vízen. A lassúság számomra az unalom szinonimája, a gyorsaság meg az izgalomé és szórakozásé. Persze tudom jól, hogy a közúton tisztelni kell a sebességkorlátozást, a száguldozásnak a versenypályán a helye.”
- Mi a szép a munkádban?
KR: „Maga a versenyzés, ez a legfontosabb számomra.”
- Mi az, amit nem szeretsz benne?
KR: „Tudom, hogy nem szép ilyesmit mondani újságírónak, de szívesen kihagynám az interjúkat. Persze ez is része a feladatnak, és nem lehet minden tökéletesen a szájunk íze szerint.”
Red Bulletin 2008 , Rebel with a cause
- Mit gondolsz, könnyű interjúalany vagy?
„Ha jókat kérdeznek, akkor igen, de persze, ha hülye kérdéseket tesznek fel, akkor nem válaszolok, ők meg azt gondolják, micsoda egy s*fej vagyok. Ez kétirányú dolog, sokkal könnyebb, ha mindenki kedves a másikhoz.”
SportMediaset, 2009.november, Kimi válaszai olasz rajongók kérdéseire
- Miért jó F1 pilótának lenni?
KR: „Mert mindig szerettem sportolni, és vezetni. A vezetés kétségkívül a legjobb dolog számomra”
- Van valami az újságírókon kívül, amit utálsz?
KR: „Nem, nincs. Őket sem utálom, csak a munkám miatt nem szeretem a társaságukat. Én a sportot szeretem, nem a szövegelést. Sok érdekes ember van köztük, de szimplán válaszolgatni a kérdéseikre nem olyasmi, amit élveznék.”
KÖZTUDOTT KIMIRŐL: Nem lelkesíti a csapatot.
Már a kezdetektől nyilvánvaló volt, hogy Kimi, nem mások irányításával képzeli el a közös munkát, és nem vár el különleges bánásmódot. Az ambíciója és a sikerbe vetett hite azonban ragadós tud lenni.
F1 Racing, 2001 augusztus, Kimi on Raikkonen
Milyen hatással volt egy ilyen csodagyerek leigazolása a Sauber Petronas csapatra? Hiszen alig egy éve még egy meglehetősen lelombozódott brigád voltak, beleértve a pilótákat. Képzelhető, milyen felvillanyozó hatással volt Kimi, és valamivel kevésbé a szintén lelkes Heidfeld az egykori szomorú csapatra.
Willi Rampf, a Sauber technikai menedzsere nem hagy kétséget: „Tudja, nálunk a top 10-be kvalifikálni az autót mindig jó eredménynek számított. Most már nem. Kiminek nem. Nem fél az F1-től, és győzni akar. Ez a hozzáállás pedig átterjedt a csapatra, és magasabbra emelte a céljainkat.”
KÖZTUDOTT KIMIRŐL: Lusta, nem ért a technikához, csak beül, és vezet.
Kalle Jokinen, Raikkönen szerelője a gokartos időkből több érdekes történettel is szolgál, melyet Petri Nevalainen könyvéből ismerhetünk meg. Miután Kimi továbblépett, Jokinen továbbra is gokartokkal dolgozott. A Haase cég alkalmazottja lett Olaszországban. 2001-ben egyszer épp egy profi pilótával teszteltek a Garda–tó melletti gokart pályán. Kimi meglátogatta, és miután egy ideig figyelte a munkát, Jokinen felajánlotta Kiminek, hogy tegyen egy próbát. Kimi beszállt, majd egy-két kör után változtatásokat javasolt, melyek az addig is jó köridőknél is jobbat eredményeztek. Hallva a pontos észrevételeket, a motorért felelős olasz mérnök megkérdezte Kimit, segítene-e tesztelni a motorokat. Ő tett néhány kört mind az öttel, aztán mindegyiket részletesen kielemezte az információözöntől hüledező olasznak. Kimi azonban nem volt még elégedett. Kérte, hogy tegyék be az általa kiválasztott motort, megmondta, milyen beállításokra van szüksége, aztán ki is próbálta. A jócskán megjavított köridőből hamar megbizonyosodhattak róla, hogy a profi pilótájuk korábbi panaszai ellenére semmi baj nincs a motorjaikkal. 2007-2008 telén Raikkönen egy Chevrolet kisbuszt javítottés tuningolt a haverjai számára. Az autó főtengelye túl hosszú volt. Kimi nekigyürkőzött, kiszerelte, megcsinálta rajta a szükséges módosítást és visszarakta. Azonnal le is tesztelték, és kiválóan működött.
Petri Nevalainen: Jégember, 2008
Raikkönen technikai tudása a gokartokat illetően még Jokinent is időről időre meglepte. Szerinte Raikkönen képes lenne akár komplett motorfelújítást is megcsinálni, ha akarná
“Kimi technikai tudása külön klasszist képvisel. Ha idehoznál egy jelenlegi gokart pilótát, és egy doboznyi karburátort, meg egy pár motort, nagyon kevesen tudnák, melyikkel versenyeztek. Kimi mindíg ismerte az összes kombinációt, készletet és meg is tudta nevezni őket. Mindíg nagyszerűen kézben tartotta ezeket a dolgokat. Például egy doboznyi koszos kipufogóról pontosan meg tudta mondani, melyiket használta egy bizonyos versenyen. Tapasztalatának köszönhetően tudta, melyik kipufogó lesz alkalmas egy adott versenyre vagy időmérőre.”
Autosport.com, 2007. Kimi has forced them to recalibrate their ideas of what is possible - Mark Hughes
A Ferrarinál az évek alatt egy meglehetősen komplex munkamódszert alakítottak ki Schumacherrel, különösen a teszteket illetően. Az új pilóta érkezésével ezt az alapokig leegyszerűsítették, hogy aztán onnan építsék újjá, számítva arra, hogy az év nagy részét igénybe fogja venni a korábbi kifinomultságig eljutni. Meglepve tapasztalták, Kimi még a szezon vége előtt képes volt elérni erre a szintre. Minden új szintet szivacsként szippantott magába, bár ez nem szavakban nyilvánult meg. Kiminél minden tettekként, és nem szavakként nyilvánul meg. Nem követelőző, és nagyon nyugodt, úgyhogy a csapatnak kell kezdeményezni. Ha megteszik, ő reagál. Bár az a híre, hogy korán otthagyja a versenypályát, mindig zokszó nélkül túlórázik, ha kell. Kimivel az a tapasztalatuk, hogy nekik kell irányítaniuk a folyamatot, míg Schumachernél szinte lehetetlen volt megmondani, ki hajt kit. Szerintük azonban ez rendben van, Kimivel ugyanolyan jól tudnak dolgozni.
El Mundo, 2008. 07.24.
- Egyes kollégái olyan benyomást tesznek, mint akinek napi 24 órát csak a munkán jár az esze. Ön viszont nem?
KR: „ Ha egész nap ugyanazon gondolkodom, elunom magam, és elvesztem az érdeklődésemet. Időnként kikapcsolni jót tesz a mentális egészségnek. Van, aki azt hiszi, nem veszem komolyan a dolgokat, de nem számít. Én igyekszem elvégezni a dolgom, és néha szórakozni is.”
Andrea Stella, 2010
„ Kimi annyi mindenre képes a kormánynál, amit még a mérnökeink sem tudtak volna javasolni. Ebben a tekintetben Kimi még Michael Schumachernél is jobb. Amikor Michael adatelemző mérnöke voltam, mindig pontosan meg kellett mondanunk neki, hogyan lehetne gyorsabb a komputer szerint egyes kanyarokban. Kiminek nincs szüksége ilyesmire, ő megtalálja maga is a megoldást.”
KÖZTUDOTT KIMIRŐL: Nem képes megfelelően beállítani és fejleszteni az autót
Turun Sanomat, 2001. 05.12.
Jacky Eeckelaert , Kimi versenymérnöke a Saubernél:
„Sosem dolgoztam még csendesebb pilótával, de az együttműködésünk kezdettől jól működött. Én kérdezek,ő pedig felel, és a válasza sosem hagy kétséget. A visszajelzése pontosan az, amire épp szükség van.”
Turun Sanomat , 2001.06.27.
”Kimi aranyat ér számunkra!” - mondja Peter Sauber. „Bíztam a megérzésemben,és igazam volt. Kimi természet adta tehetség,a vérében van a sebesség . Hirtelen 600 lóerőt kontrollálni nem semmiség, és ő kezdettől kézben tartotta az autót . Ráadásul ez nem csak szimpla gyorsaság, az autó fejlesztésében is segítségünkre volt.”
Daily Telegraph, 2008. 07.02. Kimi Räikkönen: life in the fast lane - By Rory Ross
„Kimi nagyon jó annak megítélésében, hogy mi teszi az autót gyorsabbá”- mondja Chris Dyer. „Néha nem világos, mi a legjobb megoldás. Vannak szimulációs eszközeink, ami segíthet, de végülis az számít, ami a pályán történik”
bbc.co.uk, Ted Kravitz blog, 2009/09
A McLarennél még most is sokan szeretik Raikkönent. Sok szempontból ő a tökéletes McLaren pilóta. Egy csapat számára, akiknek a mérnöki munkája tisztán matematikán és fizikán alapul, egy érzelemmentes, szinte robotszerű pilótával sokkal könnyebb dolgozni, mint egy kiszámíthatatlannal. Utóbbi esetben sosem tudható, az autón végzett változtatások hatásosak-e.
A McLaren mérnökei még most is álmélkodva beszélnek Raikkönen konzisztens köridőiről. Annyira jó volt, mondják, bejött a boxba, megmondta, mi a gond, kijavították, visszament a pályára, és gyorsabb volt. Egyszerű.
Chris Dyer 2007
„Kimi nagyon pontos leírást ad az autó viselkedéséről és azonnal reagál az elvégzett változtatásokra. Ennél többet nem is kérhetnénk.”
Nick Tombazis 2008
„Kimivel könnyű dolgozni. Keveset beszél, de minden fontos, amit mond. Az egész csapat nagyra értékeli Kimi hozzájárulását a tesztelésekkor.”
KÖZTUDOTT KIMIRŐL: Csak akkor gyors, ha tökéletes az autó
autosport.com, 2008
Hirohide Hamashima, a Bridgestone gumi fejlesztésért felelős mérnöke szerint:
„Amikor az autó tökéletesen megfelel Felipe számára, ő a képességei 110%-át adja , de ha az autó nem olyan jó, akkor csak a 90%-át. Kimi viszont kihozza a 100%-ot a csomagból akkor is, ha az autó állapota nem olyan jó.”
Túlzás? Emlékezzünk csak a Francia Nagydíjra! Kimi egy darabig fölényesen vezetett Massa előtt. Idővel nyilvánvalóvá vált, hogy küszködik az erejét vesztő autóval, melyben a leszakadó kipufogócsonk további sérüléseket okozott. Végül a csapattársát el kellett engedje, de némi állítgatás után újra versenyképes időket futott, és behozta a második helyre a Ferrariját.
KÖZTUDOTT KIMIRŐL: Miután megnyerte a vb-t motiválatlanul versenyzett. Emlékezzünk csak a jégkrémes epizódra...
Interjú 2009-ből
- Idén rengeteg ember kérdezett a motiváltságodról. Különösképpen, amikor Malajziában - több okból is, azt hiszem - kiszálltál az autóból, átötöztél és egy jégkrémet kezdtél el enni. Továbbra is motivált vagy?
KR: “Igen, az vagyok. Malajziában az autó elromlott, és nem tehettem semmit. Az emberek nem tudják mi történt, és negatív történeteket találnak ki. De ez a Forma-1, mindig így volt és továbbra is így lesz. Ha nem lennék motivált, nem lennék itt.”
- Számodra az F1 munka vagy az életed?
KR: “Mindkettő. A versenyzés mindig az életem része volt, de ugyanakkor ez egy munka is. Azért csinálom, mert ezt szeretem és mert ez a munkám. Boldog vagyok, mert nem sokan mondhatják el magukról, h azt csinálják, amit a legjobban szeretnek.”
KÖZTUDOTT KIMIRŐL: Nem törődöm, a válasza mindenre: "nem érdekel"
(Interjú 2009-ből )
- Kimi, törődsz azzal, hogy az emberek mit gondolnak rólad (nevetnek mindketten)?
KR: “Nem.”
- Nem?, Sem a versenyzők sem az újságírók.
KR: “Nem. Semmi se változtat az életemen és mindenkinek joga van a véleményéhez. Az emberek gondolnak rólad jót és rosszat is, de ez nem számít.”
Tuttosport , 2007. 07. 01.
- Gondolt már rá, hogy megváltoztassa a hozzáállását?
KR: „Nem változtathatom az életemet attól függően, hogy mi tetszik egyeseknek, és mi nem. Még kevésbé egyes lapoknak. Azt teszem továbbra is, amit szeretek.”
- Úgy mondja, mintha bonyolult lenne az élete?
KR: „Ami azt illeti, nem túl szórakoztató kilépni a házadból, és szenzációs sztorikra vadászó embereket látni. Persze szerencsétlennek azért nyilván nem mondhatom magam.”
- Azért versenyez, hogy megszabaduljon ettől?
KR: „Ez az egyik, amiért mindig versenyezni akartam. Amikor beülsz az autóba, és vezetsz, aztán megállsz a mérnökökkel beszélni, a világ kívül reked. Az egyetlen dolog, ami számít, gyorsan menni.”
Terjedelmi okokból itt befejezem az írást. A következtetések levonását mindenkinek magára bízom. Bármit gondolunk is róla, bármelyik oldalát is ismerjük, egy biztos Kimi Raikkönen mindig és minden körülmények közt igyekszik következetesen önmaga maradni. Akár szeretjük érte, akár nem.
|