Hírek ~ : Vettel: A versenyzők bepisilnek és a Ferrariba vágynak! (interjú) |
Vettel: A versenyzők bepisilnek és a Ferrariba vágynak! (interjú)
motorsportal.hu 2010.12.24. 10:38
A Red Bull Racing versenyzője, Sebastian Vettel a Speedweek című hetilapnak adott interjúban tisztázta az autóversenyzők körül keringő híreszteléseket, így többek között az is kiderül, hogy például mit tesz egy pilóta, ha az autóban tüsszentenie kell, vagy hogy valóban idegen lányokkal töltik-e az éjszakákat a versenyzők.
A Formula-1-es versenyzők a forróságban megrendezésre kerülő futamok során, mint a Maláj vagy a Szingapúri Nagydíj négy kilogrammot veszítenek a testsúlyukból.
Sebastian Vettel: "Ez egy szóbeszéd. Négy kilót még egy versenyen sem adtam le. Az elvesztett folyadék részét különben is pótolod. Általában két- két és fél kilót veszítünk, de már az is nagyon sok."
A futam alatt kinő a versenyzők szakálla.
Sebastian Vettel: "Meg kell jegyezni, hogy van, akinek gyorsabban nő az arcszőrzete. Aztán van olyan ember is, akinek fizikai megterhelésre jobban nő a szakálla, mint normál helyzetben. Az biztos, hogy nekem még a három napig tartó teszt során sem szokott dús szakállam nőni. Szerintem ez is egy szóbeszéd."
A pilóták az autóban bepisilnek.
Sebastian Vettel: "Ez igaz – sajnos! Gyakran közel álltam hozzá és azt mondtam, hogy most már nem bírom tartani, de szerencsére még soha nem került sor arra, hogy megtegyem. Másoktól viszont hallottam, tehát igaz a hír, miszerint a szerelők néha csodálkozva néznek, hogy egy pilóta milyen sok folyadékot vesztett. Ha valaki megteszi, az a ruhán és a pilótafülkében is észrevehető."
A pilótafülkében gyakran hatvan fok is van.
Sebastian Vettel: "Ez is igaz. Különösen, hogy beöltözve ülünk az autóba, tehát a ruha alatt ott van a tűzálló alsónemű, ami majdnem olyan, mint a síelők alsó ruházata. Természetesen a légáramlatoknak köszönhetően több levegőhöz jutunk, mint egy túrakocsi-pilóta, ugyanakkor ott van körülöttünk a motor, a hűtő és az elektronika, amelyek mind meleget árasztanak. A lassabb helyszíneken, ahol magas a páratartalom, mondjuk Szingapúrban, valóban nagyon meleg van, emiatt fárasztó a futam. Talán a szingapúri verseny a legkimerítőbb. A legkellemesebbek a téli tesztek, ahol öt és tíz fok között mozog a hőmérséklet. A gumik miatt talán túl hűvös van a teszteléshez, az autóban azonban ilyenkor a legkellemesebb."
Minden pilóta babonás és megvannak a maga szokásai a versenyek előtt.
Sebastian Vettel: "Ez nemcsak a Formula-1-ben, minden más sportban így van. Nemrég láttam egy filmet Rafael Nadalról, aki eleinte mindig a bal lábával lépte át a fehér vonalat amikor pályára lépett, vagy térfelet cserélt. Persze nem a játék közben. Ez azt mutatja, hogy minden sportolónak megvannak a maga szokásai. Én mindig a bal oldalról szállok be az autóba.
Éjszaka lányok kopogtatnak a versenyzők ajtaján,
Sebastian Vettel: "Velem ez még nem történt meg. Nem nevezném szóbeszédnek, habár szerintem mostanában sokkal ritkábban fordul elő, mint régebben. Ha megnézzük a régi fotókat, akkor elképzelhető, hogy voltak néhányan, akik ajtót nyitottak és szórakoztak. Korábban bizonyára így volt."
Ha egy jó pilóta ráhajt egy pénzérmére, meg tudja különböztetni, hogy a fej vagy az írás volt felül.
Sebastian Vettel: "Ez már valóban egy szóbeszéd. Mindenki szeretné, ha ennyire érezné az autót, de csak azért, mert néhányan a kísérletek során eltalálják, még nem jelenti azt, hogy valóban így is van. 50-50 százalék az esély rá. Egyértelműen szóbeszéd."
A Formula-1-es pilóták fotografikus emlékezettel rendelkeznek.
Sebastian Vettel: "Ebben lehet valami, de azt hiszem, hogy ez természetes. Úgy gondolom, hogy ez minden emberrel így van: ha valami fontos neki és még élvezi is, amit csinál, arról szívesen raktároz el emlékképeket. Ezeket könnyen felidézheti. Számunkra sok dolog ismétlődik, amikor visszatérünk az egyes helyszínekre. Amikor csütörtökön Monzában bejárom a pályát és ránézek a pódiumra, mindig eszembe jutnak az első győzelmem képei, sőt arra is emlékszem, hogy mit mondtam."
Egy Formula-1-es pilóta agya képes lassított felvételben lejátszani az eseményeket, hogy azok jobban rögzüljenek.
Sebastian Vettel: "Ez nálunk nagyon fontos és mindennapos. Különösen, ha az autó menettulajdonságairól van szó. Mivel egy kanyart egy szempillantás alatt beveszünk, le kell lassítani a dolgokat, hogy lépésről lépésre kielemezhessük. Általában részekre kell bontani az egészet, a kanyar bejáratára, a közepére és a kijáratára. Vannak, akik felnyolcadolják a kanyart, hogy még pontosabb leírásokat adhassanak, például az aerodinamikáról, a mechanikáról és a gumikról. Ezt már a gokartos korszakban megtanuljuk. Annyi kérdést teszel fel magadnak, hogy le kell ülnöd és átgondolnod, hogy hogyan is volt ez? Mennyire csúszott meg az autó? Folyamatosan tanulunk. Azt hiszem ez egy tanult dolog, és persze adottság kérdése is."
Egy időmérős kör során egy pilóta másfél percig visszatartja a lélegzetét.
Sebastian Vettel: "Ez tényleg csak egy szóbeszéd. Persze vannak olyan kanyarok vagy pályaszakaszok, ahol reflexből visszatartjuk a lélegzetünket. A televízió képernyőjén keresztül másképp érzékelhető a sebesség, mint a helyszínen. Még engem is lehengerel, amikor a pálya széléről szemlélem a dolgokat. Ilyenkor arra gondolok, hogy "és mikor fog már fékezni?" Amikor az autóban fékezel, valóban visszatartod a lélegzetet, ugyanis ha nem tennéd, a biztonsági öv úgy összepréselne, mint egy krumpliszsákot. Önmagadat véded azzal, hogy benntartod a levegőt. Ez egy reflex, amely magától jön, különösen, ha az egyik kanyar követi a másikat. Eleinte erre emlékeztetnem kellett magam. Ez fontos, ugyanis az izmoknak és az agynak is szüksége van oxigénre. Az egyenletes légzésnek nyugtató hatása van."
Az autóversenyzők a gyors helyszíneket jobban szeretik, mint a lassú pályákat.
Sebastian Vettel: "Szerintem ez inkább attól függ, hogy adott helyzetben mi a kedvezőbb. Arra még nem volt példa, hogy valaki egy lassú pályán aratott győzelem után azt mondta volna, hogy nem tetszik neki az aszfaltcsík. Általában a gyors helyszíneken jobb vezetni, mert nagyobb kihívást jelent. A lassabb helyszíneken könnyebb időt nyerni vagy időt veszíteni. Ez egyszerű fizika. Azért, mert több időt töltünk a lassabb szektorokban. A gyorsabb kanyarok sokkal izgalmasabbak, mert elég bátornak kell lenned ahhoz, hogy később fékezz, vagy éppen teljes gázzal teljesítsd."
Egy modern pilóta nem tudna szerelőként dolgozni a saját autóján.
Sebastian Vettel: "Manapság ezt az idő sem engedi. Ettől eltekintve mindent meg lehet tanulni, tehát miért ne? A gokartban mindig élveztem, ha az autómon dolgozhattam. Akkoriban így mentek a dolgok, mert édesapámmal jártuk a versenyeket. Szerettem szerelni, egyszer átalakítottuk az egyik robogót is. Ez manapság időben probléma, nem a tudás terén."
Ha egy pilótának tüsszentenie kell, a normál emberekkel ellentétben nem csukja be a szemét.
Sebastian Vettel: "Szóbeszéd! Mi is normál emberek vagyunk, a mi szemünk is reflexből lecsukódik. Ha nagyon kell, akkor sem szabad a kanyar előtt tüsszenteni, ugyanis emiatt könnyen elvétheted a féktávot. Az autóban összpontosítani kell. Nagy fizikai megterhelésnek vagyunk kitéve, ezért sok mindent a háttérbe lehet szorítani. Ez érvényes a tüsszentésre is. Én eddig csak két olyan esetre emlékszem, amikor az autóban tüsszentettem."
A bokszrádióban gyakran használtok kódszavakat, hogy a hallgatózó vetélytársak ne tudjanak mindent kitalálni.
Sebastian Vettel: "Ez így van."
Minden Formula-1-es versenyző milliomos.
Sebastian Vettel: "Ez nem így van, persze vannak, akik nagyon sokat keresnek. A pályafutása elején azonban senki sem keres hatalmas összegeket. Senki nem keres rosszul, de az azért túlzás, hogy mindenki azonnal milliomos lesz."
A pilóták este a hotelszobában a telemetriai adatokat nézegetik.
Sebastian Vettel: "Ez így van. Gyakran magammal viszem a köridőkről és az adatokról szóló papírokat, vagy bizonyos dolgokat egyszerűen megnézek a számítógépen, hogy megtudjam, a pálya melyik részén lehet még javítani. A versenyzők persze különböznek, valakik sokat dolgoznak, mások kevesebbet. Az adatok hotelben történő elemzése azonban hozzátartozik minden pilóta munkájához."
Az autóversenyzők borzasztó utasok.
Sebastian Vettel: "Ez tény! Tehát én is rosszul érzem magam az anyósülésen. Akaratlanul és kérdezés nélkül is hajlamosak vagyunk tippeket adni. Ez a zavaró szokás abból ered, hogy szeretjük a saját kezünkben tartani a dolgokat. Utasként nem a te kezedben van az autó irányítása. Amikor édesapám kissé gyorsan hajt fel az autópályára, akkor nyugodtan szólhatok neki, hogy lassítson."
A versenyzők nem hordanak ékszert az autóban, mert balesetveszélyes.
Sebastian Vettel: "Ez egy szóbeszéd. Néhányan órát viselnek, és persze a nehéz cuccok miatt balra húz az autó is. (nevet) Vannak, akik láncot vagy fülbevalót viselnek vagy valaki szerencsehozó medált. Én nem viselek ékszert."
Minden versenyzőnek van otthon egy megpakolt koffere.
Sebastian Vettel: "Most több ember nevében kell beszélnem - bizonyára ez így van néhány versenyzőnél. Szerintem azért ez inkább csak egy szóbeszéd. Nálam mindig kaotikus a helyzet, mire bepakolok. Néha csak mindent bedobálok, aztán később rájövök, hogy a felére nincs is szükségem. Megpakolt kofferem nincs, de az biztos, hogy mindenki gyorsan tud rámolni."
Minden versenyző arról álmodik, hogy a Ferrari színeiben versenyezzen.
Sebastian Vettel: "Ez így van. A Ferrari egyszerűen különleges. Mindenki erről álmodik, kivéve, ha az illető érzékelten, és egyáltalán nem érdekli a történelem. A Ferrari és a Formula-1 összetartoznak. A Ferrari egy legenda, ezért egy napon mindenki szeretne a részese lenni."
A versenyzőket csak a jelen és a jövő érdekli, a történelem semmit sem jelent nekik.
Sebastian Vettel: "A két dolgot el kell különíteni egymástól. Ha azt nézzük, hogy melyik futam volt érdekes és melyik nem, akkor szerintem ez az, ami érdekli az embereket. A közeljövő sokakat foglalkoztat, a távoli jövő azonban messze van. Sok mindent nem lehet előre megtervezni."
A versenyzők nem olvasnak könyvet, csak szaksajtót, vagy a napilapok sportrovatát.
Sebastian Vettel: "Ebben sok igazság van. Nem vagyok jóban a könyvekkel, és ezzel sokan mások is így vannak. Talán ha idősebb leszek, ez megváltozik. A szakújságok egyszerűen jobban érdekelnek. Nem sok olyan versenyzőt ismerek, aki falja a könyveket."
A versenyzők soha nem félnek semmitől sem.
Sebastian Vettel: "Ez egy szóbeszéd. Egy pilóta készen áll többet kockáztatni, mint mások, és gyakori, hogy az autón kívül is őrült dolgokat művelünk. A sebesség hozzátartozik az életünkhöz, szükségünk van erre a felfokozott állapotra. A vérünkben van, hogy minden dologban a kihívást keressük. De vannak olyan dolgok is, amelyektől még az autóversenyzők is félnek. Van, aki fél a magasságtól, valaki a repüléstől. Tudtommal Olivier Panis félt a repüléstől, mások a pókoktól. Én például az egerektől."
Miért félsz az egerektől?
Sebastian Vettel: "A lakókocsinkban régebben sok egér volt. El akartuk őket kapni, de ahhoz szét kellett szedni az egész autót. Édesapám letérdelt a konyhánál és szorgalmasan kopogott, hogy kibújjanak, én pedig a másik oldalon álltam egy elemlámpával, az egyik egér pedig elrohant előttem. Megrémültem. Ezeket a kis lényeket nem is tudom elviselni."
A látási problémákkal küszködő pilóták esélytelenek.
Sebastian Vettel: "Nem hiszem, hogy ez így van. Két éve volt egy csapattársam (Sebastien Bourdais), aki szemüveget viselt a sisak alatt. A szemhibákat lézerrel kezeltetni lehet, valamint kontaktlencsét vagy szemüveget viselni. Nem hinném, hogy az éles látás a legfontosabb az autóversenyzőknél. Korábban is voltak szemüveges versenyzők, Villeneuve, de Adamich, Gregory."
A versenyzők vezetés közben is észreveszik a kis különbségeket is.
Sebastian Vettel: "Ez részben igaz. Az apró részletek kifejezés egy kis magyarázatot igényel: azt mi sem tudjuk megmondani, hogy valakinek ki van-e kötődve a cipőfűzője. Néha persze látunk dolgokat, ha akarjuk, ha nem. Volt olyan eset, hogy valaki észrevette, hogy egy hölgy megszellőztette a pólóját. Az is előfordul, hogy a kivetítőn megpillantjuk mások akcióját."
Esőfutamoknál, ahol nagy az esőfüggöny, a pilóták a fülükre hagyatkoznak.
Sebastian Vettel: "Vannak olyan helyzetek, amikor a fülnek kell segítenie a szemet. Robert Kubica mesélte, hogy amikor 2007-ben annyira szakadt az eső Fujiban, nem látta, csak hallotta néhány ellenfelét. Ez nem szóbeszéd."
A versenyzőknek kifinomult a szaglásuk az autóban.
Sebastian Vettel: "Ez is igaz. Természetesen van, akiknek jobb a szaglása, de a jó szimat valóban érzékelhető. Szingapúrban a 20-as kanyar mögött van egy büfé, ahol mindenfélét főznek. Minden körben érzed. Néha azt is megérzed, ha épp elfüstöl valami az autón."
A versenyzők olyan ritkán isznak alkoholt, hogy már egy pohár sörtől is berúgnak.
Sebastian Vettel: "Én biztos. Ehhez még egy pohár sörre sincs szükségem. Malajziában nagyon sok folyadékot veszítettem és szomjas voltam. A dobogón jól belekortyoltam a pezsgőbe. Amikor megérkeztem a sajtókonferenciára, éreztem, hogy valami nincs rendben. Sportolás után nem tanácsos alkoholt fogyasztani. Minden csak edzés kérdése, de nem szeretnék példákat mondani."
|